HomeboardNino Foti

Nino Foti

Laureato in giurisprudenza, consulente di direzione di varie società pubbliche e private, nazionali ed estere. Vice presidente dell’Istituto per la promozione industriale dal 2001 al 2006, Vice presidente del G.M.E. – Gestore dei mercati energetici dal 2006 al 2010.

Da sempre impegnato politicamente, nel 2004 è nominato commissario di Forza Italia per la Provincia di Reggio Calabria. Nel 2007, eletto per acclamazione al termine del congresso, diventa il Coordinatore provinciale del partito. Alle elezioni politiche del 2008 è eletto deputato per la lista de Il Popolo della Libertà in Calabria. Durante la XVI Legislatura è membro della commissione trasporti e capogruppo del Pdl in commissione lavoro. Presenta diverse proposte di legge in materia di agevolazioni per la libera imprenditorialità e per il sostegno del reddito. Numerosissimi i suoi interventi, particolarmente efficaci quelli per il sostegno dell’imprenditoria e dell’occupazione giovanile e femminile. È promotore della proposta di legge 4515, recepita nel Decreto Sviluppo, con la quale viene riformata la legislazione vigente in materia di consorzi per l’internazionalizzazione delle imprese.

Fra i fondatori, nel 1986, della Fondazione Magna Grecia (FMG), ne diventa Presidente nel 1997. In oltre 35 anni di attività, azioni e progetti, coinvolgendo le persone, le parti sociali, le imprese e le istituzioni, si è impegnato a fondo nel perseguimento della mission della Fondazione, sostenendo lo sviluppo economico e sociale del Sud Italia e supportando, attraverso la promozione dei rapporti con le comunità di origine italiana nel mondo, il turismo di ritorno e l’attrazione di investimenti stranieri in Italia.

Graduated in Law, a management consultant for various public and private, domestic and foreign companies, from 2001 to 2006 Nino Foti was Vice President of the Institute for Industrial Promotion. In 2006 he became Vice President of the Energy Market Operator, a position he held until 2010.
He has always been politically committed, and in 2004 he was appointed commissioner of Forza Italia for the Province of Reggio Calabria. In 2007, elected by acclamation at the end of the congress, he became the provincial coordinator of the party. In the 2008 political elections, he was elected deputy for the list of Il Popolo della Libertà (Pdl) in Calabria. During the XVI Legislature, he has been a member of the transport commission and leader of the Pdl group in the work commission. He has presented several law proposals on facilities free entrepreneurship and income support. He made numerous interventions, and remarkably successful were those supporting entrepreneurship and youth and female employment. He is one of the promoters of the 4515 Law, transposed in the last Development Decree, with which the current legislation was reformed in terms of consortia for the internationalization of enterprises.
He is one of the founders of the Magna Grecia Foundation (FMG), founded in 1986 and became its President in 1997. In over 35 years of activities, actions involving people, social partners, companies, and institutions, he has been deeply committed to pursuing the Foundation’s mission: supporting the economic and social development of Southern Italy and supporting, through the promotion of relationships with communities of Italian origin worldwide, return tourism and the encouragement of foreign investments in Italy.