HomePERSONEprizeSergio Marchi

Sergio Marchi

Sergio Marchi (1956) è un politico ed è stato Ministro del Commercio Estero del Canada e membro federale del Parlamento canadese per 15 anni.

Nasce in Argentina da una famiglia italiana originaria di Domanins, una piccola frazione di San Giorgio della Richinvelda, in provincia di Pordenone, Friuli-Venezia Giulia. I genitori emigrarono prima in Argentina per poi stabilirsi in Canada.

Dopo la laurea in Pianificazione Urbana alla York University, nel 1982 Marchi inizia l’attività politica dapprima a livello municipale, dove viene eletto Assessore per il distretto Ward 1, a North York, per poi essere eletto alla Camera dei Comuni canadesi nelle elezioni del 1984, come membro liberale del Parlamento canadese.

Nel 1993, il Primo Ministro Jean Chrétien, introdusse Marchi nel Gabinetto canadese per nominarlo Ministro della Cittadinanza e dell’Immigrazione, ed in seguito, Ministro dell’Ambiente e Ministro del Commercio Internazionale.

Nel 1999, Marchi decide di abbandonare volontariamente l’arena politica, per potersi dedicare alla carriera diplomatica: viene eletto Ambasciatore canadese presso la World Trade Organization (WTO) e, nel 2003, è nominato dal Governo canadese e dal Segretario Generale delle Nazioni Unite, per servire come Commissario della Commissione Globale delle Nazioni Unite sulla migrazione internazionale, una posizione che ha ricoperto fino al 2005.

Al termine di quest’ultimo mandato, Marchi decide di concludere anche questa esperienza, iniziando poco dopo la collaborazione con lo studio legale di Lang Michener LLP di Toronto, nella funzione di consulente.

Nominato presidente del Business Council Canada-Cina e presidente della Canadian Coalition per i servizi, intraprende quindi una seconda tournée a Ginevra, per perseguire un’opportunità nel settore privato e fondare la propria società di consulenza il “Gruppo Marchi”.

Nel 2015 fa ritorno in Canada, dove riceve la nomina di Presidente e Amministratore Delegato della Canadian Electricity Association (CEA), l’ente nazionale e la voce delle principali società elettriche canadesi, con sede a Ottawa, fino al 2019.

Attualmente Marchi ricopre il ruolo di Consigliere di Amministrazione di diverse società canadesi.

Sergio Marchi (1956) is a politician and has been Minister of the Foreign Trade in Canada and federal member of the Canadian Parliament for 15 years.

He was born in Argentina to an Italian family originally from Domanins, a small hamlet of San Giorgio della Richinvelda, in the province of Pordenone, in Friuli-Venezia Giulia Region. His parents emigrated first to Argentina and then settled in Canada.

After graduating from York University in Urban Planning, in 1982, Marchi started his political activity at the municipal level by being elected Councillor for Ward 1 district in North York. Subsequently, he was elected to the House of Commons of Canada in the 1984 elections, as a Liberal member of Canadian Parliament.

In 1993, Prime Minister Jean Chrétien introduced Marchi into the Canadian Cabinet and appointed him Minister of Citizenship and Immigration, and later, Minister of the Environment and Minister of Foreign Trade.

In 1999, Marchi decided to voluntarily abandon the political arena to take up a diplomatic career: he was elected Canadian Ambassador to the World Trade Organization (WTO) and, in 2003, he was appointed by the Canadian Government and the Secretary-General of the United Nations to serve as Commissioner of the United Nations Global Commission on International Migration, a position he held until 2005.

At the end of this last mandate, Marchi decided to leave the diplomatic world; shortly after, he started working with Lang Michener LLP’s law firm in Toronto as a consultant.

Appointed president of the Business Council Canada-China and chairman of the Canadian Services Coalition, he then undertook a second tour to Geneva to pursue a private-sector opportunity and establish his consulting firm, the “Marchi Group “.

In 2015, he returned to Canada, where he was appointed President and CEO of the Canadian Electricity Association (CEA), the national body and voice of Canada’s major power companies, headquartered in Ottawa, until 2019.

Marchi currently serves as a member of the Board of Directors of several Canadian companies.

Nella foto il Presidente dell’Associazione Internazionale Magna Grecia Nino Foti (a sinistra) con il premiato Ministro del Commercio Estero del Canada Sergio Marchi, in occasione della Seconda edizione del Premio Internazionale Magna Grecia. Serata di gala nei locali della “Framee Furlane” di Toronto, 1998.
In the photo the President of the International Association Magna Grecia Nino Foti (left) with the awarded Minister of Foreign Trade of Canada Sergio Marchi, on the Second Edition of the International Magna Grecia Prize. Gala dinner in the “Famee Furlane” halls in Toronto, 1998.