HomePERSONEmentorsJoseph LaPalombara

Joseph LaPalombara

Joseph LaPalombara (1925) è stato politologo americano specializzato in politica comparata, teoria dell’interesse di gruppo e investimenti esteri effettuati da aziende globali. È Arnold Wolfers Professor Emeritus of Political Science and Management presso la Yale University, dove ha insegnato per oltre cinquant’anni. LaPalombara ha presieduto due volte il dipartimento di scienze politiche a Yale ed è stato anche direttore della Yale’s Institution for Social and Policy Studies.

Prima di entrare a far parte di Yale nel 1964, LaPalombara ha trascorso tre anni (1947-1950) presso la Oregon State University e altri undici anni (1953-1964) presso la Michigan State University. Presso quest’ultima istituzione ha anche presieduto (1957-1962) il dipartimento di scienze politiche. Nel 1990 è entrato a far parte del Comitato d’Onore dell’Associazione Internazionale Magna Grecia presieduta da Nino Foti.

Figlio di immigrati italiani, LaPalombara è cresciuto nelle strade del Near West Side di Chicago. Abbandonò la scuola superiore all’età di sedici anni, per lavorare in una varietà di stabilimenti industriali dove apprese una vasta gamma di occupazioni industriali specializzate, compreso il trattamento degli acciai ad alte temperature.

Negli anni della Seconda guerra mondiale lavorò nelle industrie della difesa. Uno speciale programma di ammissione relativo al tempo di guerra dell’Università dell’Illinois gli permise di iscriversi e di laurearsi. Oltre ai suoi riconoscimenti accademici come Phi Kappa Phi (ΦΚΦ), Phi Beta Kappa (ΦΒΚ) e Bronze Tablet, LaPalombara è stato anche presidente del Senato studentesco e della sua classe senior. Dopo un breve periodo di insegnamento (1947-1950) presso la Oregon State University, LaPalombara si iscrisse alla Princeton University, l’istituto da cui, nel 1954, ottenne il Ph.D.

La carriera professionale di LaPalombara ha compreso insegnamento, ricerca, consulenza ed esperienza nell’imprenditorialità e nella diplomazia. Negli Stati Uniti ricevette cattedre di Visiting Professorship a Berkeley, l’Università della California, e alla Columbia University. In Italia è stato Visiting Professor alle Università di Firenze e Catania, e a Roma alla John Cabot University e alla LUISS. Più recentemente, LaPalombara ha insegnato anche all’Università degli Studi di Bergamo.

La prima consulenza di LaPalombara ha coinvolto agenzie governative come il Foreign Service Institute, l’Agenzia per lo Sviluppo Internazionale e la Central Intelligence Agency (CIA).

È stato consulente delle Fondazioni Ford e Rockefeller, del Social Science Research Council e di altre importanti fondazioni americane. In seguito, ha spostato la sua consulenza nella sfera industriale privata, per il National Industrial Conference Board di New York, e, a seguire, per società statunitensi come IBM, Exxon-Mobil, ER Grace, Union Carbide, Praxair, General Electric e molte altre. In Italia i suoi clienti corporate hanno incluso ENI (Ente Nazionale Idrocarburi), Telecom Italia, FIAT e SIAD (Bergamo).

Svolse anche un breve periodo (1981) come Primo Segretario responsabile della sezione culturale dell’Ambasciata degli Stati Uniti, a Roma.

Figura di spicco nell’ambito della “politica comparata” e per molti anni membro del ben stimato Comitato di politica comparata del Social Science Research Council (SSRC) di New York, pubblicò nel ‘74 un libro di testo, Politics Within Nations, che ha cercato di illuminare la strada per uno studio più realistico della politica di molti paesi.

La sua ricerca è stata caratterizzata da un’ampia scrittura sul tema della teoria dei gruppi di interesse e la sua applicazione a fenomeni politici sia negli Stati Uniti che all’estero, in paesi come l’Italia e il Vietnam. La sua scrittura sull’Italia gli hanno valso numerosi premi; inoltre, la pubblicazione di Democracy Italian Style (Yale University Press, 1987) gli è valsa il plauso di scrittori come Gore Vidal e Umberto Eco.

L’attenzione quasi pionieristica di LaPalombara si rivolse anche all’importante ruolo svolto dalle multinazionali nell’economia internazionale e nelle prospettive evolutive dei paesi meno sviluppati. Coautore di diversi libri con Stephen Blank ha affrontato problematiche dovute agli investimenti diretti esteri effettuati da aziende americane e straniere.

LaPalombara appartiene ai comitati editoriali della Yale Review e del Journal of International Business Education, di cui è editore ed è membro fondatore del Consiglio Italiano di Scienze Sociali (CSS, The Italian Social Science Council).

Oltre alla sua esperienza come insegnante, ricercatore accademico e consulente industriale, LaPalombara ha cercato di utilizzare il giornalismo per promuovere lo studio empirico sistematico del processo politico. Ha pubblicato centinaia di articoli per il Corriere della Sera, La Repubblica, Il Messaggero e molti altri quotidiani e riviste italiane. Per molti anni è stato editore statunitense e poi caporedattore del periodico Italia Italia.

LaPalombara è stato premiato non solo dalla Repubblica Italiana, che lo ha accolto nella sua illustre Associazione per l’Ordine al Merito. È stato anche destinatario di medaglie dal Senato e dalla Corte Costituzionale d’Italia. È membro del New York Council on Foreign Relations e del Center for Advanced Study of the Behavioral Sciences. È stato membro del Comitato Nazionale per la Politica Estera Americana nonché ex membro del Consiglio di fondazione dell’Accademia Americana di Roma.

Attualmente è il presidente americano di Reset Dialogues-USA, un’organizzazione senza scopo di lucro dedita a colmare il divario tra il mondo arabo e le altre etnie occidentali, ed è nel Consiglio di amministrazione del Center for American Studies di Roma.

Joseph LaPalombara (1925) has been an American political theorist specializing in comparative politics, group interest theory, and global corporations’ foreign investments. He is Arnold Wolfers Professor Emeritus of Political Science and Management at Yale University, where he has been teaching for over fifty years. He has twice chaired the political science department at Yale and has also served as director of Yale’s Institution for Social and Policy Studies.

Before joining Yale in 1964, LaPalombara spent three years (1947-1950) at Oregon State University and additional eleven years (1953-1964) at Michigan State University. At the latter institution, he also headed (1957-1962) the political science department. In 1990, he became member of the Honorary Committee of the International Association Magna Grecia then chaired by Nino Foti, who succeeded the former president Professor Rocco Caporale.

The son of Italian immigrants, LaPalombara grew up on the streets of Chicago’s Near West Side. He dropped out of high school at the age of sixteen to work in various industrial plants; there, he learned a wide range of specialized industrial occupations, including high-temperature steel processing.

During the years of World War II, he worked in the defence industry. A special wartime-related admission program of the University of Illinois allowed him to enroll in and graduate from that institution. In addition to his academic honours such as Phi Kappa Phi (ΦΚΦ), Phi Beta Kappa (ΦΒΚ) and Bronze Tablet, LaPalombara has also served as President of the Student Senate and his senior class. After a brief teaching stint (1947-1950) at Oregon State University, LaPalombara enrolled at Princeton University, from which he received his Ph.D. in 1954.

LaPalombara’s professional career includes teaching, research, consultancy, and experience in entrepreneurship and diplomacy. In the U.S., he received Visiting Professorships at the University of California (Berkeley) and Columbia University. In Italy, he has been a Visiting Professor at the Universities of Florence and Catania while in Rome at the John Cabot University and LUISS. More recently, he has also taught at the University of Bergamo.

LaPalombara’s first consultancy involved government agencies such as the Foreign Service Institute, the Agency for International Development, and the Central Intelligence Agency (CIA).

He has been a consultant to the Ford and Rockefeller Foundations, the Social Science Research Council, and other major U.S. foundations. He then began consultancy work in the private industrial sphere for the National Industrial Conference Board of New York and later for U.S. companies such as IBM, Exxon-Mobil, ER Grace, Union Carbide, Praxair, General Electric, and many others. Among his Italian corporate clients were ENI (Ente Nazionale Idrocarburi), Telecom Italia, FIAT and SIAD (Bergamo).

He also served a brief period (1981) as First Secretary in charge of the United States Embassy’s Cultural Section in Rome.

LaPalombara has been a leading figure in the “comparative politics” area and, for many years, a member of the highly considered Comparative Politics Committee of the Social Science Research Council (SSRC) in New York. In 1974 he published a textbook, “Politics Within Nations”, which sought to light the way to a more realistic study of many countries’ politics.

His research was marked by detailed writing on the group interest theory and its application to political phenomena both in the United States and abroad, in countries such as Italy and Vietnam. He was awarded numerous prizes for his writings on Italy; moreover, with the publication of Democracy Italian Style (Yale University Press, 1987), he was acclaimed by writers such as Gore Vidal and Umberto Eco.

LaPalombara’s quasi-pioneering attention also turned to the critical role of multinationals in the international economy and the least developed countries’ evolutionary prospects. Co-author of several books with Stephen Blank, he tackled issues caused by American and companies’ foreign direct investments.

LaPalombara is on the editorial boards of the Yale Review and the Journal of International Business Education, of which he is the editor. Moreover, he is a founding member of the Italian Social Science Council (CSS).

In addition to his experience as a teacher, academic researcher, and industry consultant, LaPalombara has sought to use journalism to promote the political process’s systematic empirical study. He has published hundreds of articles for Corriere della Sera, La Repubblica, Il Messaggero, and many other Italian newspapers and magazines. For many years he was the U.S. editor and then editor-in-chief of the magazine Italia Italia.

He has been awarded not only by the Italian Republic, which included him in its illustrious Association for the Order of Merit: he has also received medals from the Senate and the Constitutional Court of Italy and is a member of the New York Council on Foreign Relations and the Centre for Advanced Study of the Behavioural Sciences. He has been a member of the National Committee on American Foreign Policy and a former member of the Board of Trustees of the American Academy in Rome.

He is currently the American chairman of Reset Dialogues-USA, a non-profit organization devoted to closing the gap between the Arab world and other Western ethnicities. He is also on the Board of Directors of the Centre for American Studies in Rome.

Nella foto in alto, Joseph LaPalombara e Nino Foti a Yale, 1997.
Qui sotto alcuni scatti dell’inaugurazione della Mostra fotografica “Bronzi di Riace: dal ritrovamento al restauro”, alla Galleria Italia di New York, 1997. Da sinistra il Presidente dell’Associazione Internazionale Magna Grecia Nino Foti, il Console Generale d’Italia a New York Franco Mistretta, il Presidente della Giunta Regionale della Calabria Giuseppe Nisticò e il politologo docente presso la Yale University Joseph LaPalombara.

In the photo above, Joseph LaPalombara e Nino Foti, a Yale, 1997.
Below the inauguration of the photographic exhibition “Bronzi di Riace: dal ritrovamento al restauro” (Bronzes of Riace: from the discovery to the restoration), at the Galleria Italia in New York, 1997. Starting from the left, the President of the International Association Magna Graecia, Nino Foti, the Consul General of Italy in New York Franco Mistretta, the President of Calabria’s Regional Council Giuseppe Nisticò, and the political theorist and Yale professor Joseph LaPalombara.

Al centro tra gli altri ospiti, il politologo docente presso la Yale University Joseph LaPalombara con il Presidente dell’Associazione Internazionale Magna Grecia Nino Foti, in occasione de La Settimana della Magna Grecia a New York, Yale Club University, 1997.

In the center, among other guests, the political theorist Yale professor Joseph LaPalombara with the President of the International Association Magna Graecia Nino Foti, on the occasion of the Week of Magna Graecia in New York, Yale Club University, 1997.