HomePERSONEprizeFrank Joseph Guarini

Frank Joseph Guarini

Frank Joseph Guarini (1924), è stato un politico del Partito Democratico Americano, Congressman dello Stato del New Jersey alla Camera dei Rappresentanti degli Stati Uniti per sette mandati dal 1979 al 1993 e Presidente della National Italian American Foundation (NIAF). Ha ricevuto il Premio Internazionale Magna Grecia nel 2002, in occasione della VI edizione della Settimana della Magna Grecia svoltasi a New York, iniziativa promossa dall’omonima Associazione presieduta da Nino Foti.

Guarini nacque nella città di New Jersey da famiglia di origine italiana, figlio del campano Frank J. Guarini Senior e della madre molisana Caroline Loretta Critelli.

Dopo aver prestato servizio, fino al 1946, nella Marina degli Stati Uniti a bordo della USS Mount McKinley, ammiraglia della Flotta Anfibia del Pacifico, ricevette la Navy Commendation Medal e tre Battle Medals.

Al suo rientro, conseguì la laurea alla New York University School of Law nel 1950, per poi proseguire il suo lavoro di ricerca presso la Hague Academy of International Law in Olanda, la prestigiosa Accademia di Diritto Internazionale dell’Aia.

Nel ‘51 fu ammesso all’Ordine degli Avvocati del New Jersey, New York, ed iniziò il praticantato prima alla Corte Suprema degli Stati Uniti, poi presso la Corte del Commercio Internazionale, il Dipartimento del Tesoro, La Corte D’Appello e la Tax Court, sviluppando una considerevole esperienza in materia di commercio. A tal proposito, ha lavorato alla modernizzazione delle leggi riguardanti tariffe e commercio, impegno riconosciutogli dalla U.S. Court of International Trade con il premio annuale per “eminente contributo alla amministrazione della giustizia nel diritto del commercio internazionale”.

Guarini è stato particolarmente attivo anche riguardo le questioni civiche e l’educazione. Nel 1988, con la nomina di presidente e membro del consiglio della NIAF, ha rivolto la massima priorità alla comunità italoamericana sostenendo lo studio della lingua e della cultura italiana. Lavorando instancabilmente per sostenere la conservazione del patrimonio attraverso lo studio dell’italiano, ha introdotto una serie di programmi educativi, tra cui il premio “Teacher of the Year” in italiano e l’“Italian Culture and Language Fellowships”, una partnership con il Washington Post e l’Ambasciata d’Italia. Ha insegnato nei seminari per insegnanti all’Università di Harvard e Lago del Bosco, il primo campus di lingua e cultura italiana negli Stati Uniti, oltre ad aver posto un accento maggiore sull’italiano nelle borse di studio e nei premi della Fondazione:

“La lingua apre le porte alla sua cultura. Da essa nascono arte, musica, letteratura, scienza, moda e architettura. Con essa siamo in grado di esplorare importanti opportunità di affari, governo e commercio, poiché la lingua arricchisce ogni aspetto della vita. Pertanto, lo studio della lingua italiana sarà preservato nella prossima generazione.”

Durante tutta la sua carriera nella vita pubblica e privata, Guarini ha sempre mantenuto un forte interesse per l’istruzione. Ha fondato centri e istituti presso il Dartmouth College, la New York University School of Law, la St. Peter’s University, la New Jersey City University e la John Cabot University (JCU). Da quando è entrato a far parte del consiglio di amministrazione di quest’ultima nel 1995, Guarini ha mostrato un sostegno incrollabile dell’Università. La “Frank J. Guarini School of Business” nasce infatti grazie ad una sua generosa donazione.

Ha ricevuto anche l’America Award della Fondazione Italia-USA nel 2014 e la città di Dartmouth ha creato il “Frank Guarini Institute for International Education” in riconoscimento del suo sostegno di lunga data al College.

Frank Joseph Guarini (1924) has been an American Democratic Party politician, former Congressman of the State of New Jersey in the United States of America House of Representatives for seven terms from 1979 to 1993, and National Italian American Foundation (NIAF) Chairman. He has been awarded the Magna Grecia International Prize on the occasion of the sixth edition of the initiative promoted by the International Association Magna Grecia chaired by Nino Foti, in New York in 2002.

Guarini was born in New Jersey to an Italian descent family, son of Frank J. Guarini Senior form Campania and Caroline Loretta Critelli from Molise.

After serving, until 1946, in the U.S.A. Navy in the USS Mount McKinley unit, flagship of the Pacific Amphibious Fleet, he received the Naval Commendation Medal and three Battle Medals.

Upon his return, he graduated from New York University School of Law in 1950. He then continued his research work at the Hauge Academy of International Law in the Netherlands, the prestigious Academy of International Law in The Hague.

In 1951 he was admitted to the New Jersey Bar, New York, and began his training practice at the United States of America’s Supreme Court. Subsequently, he practiced at the Court of International Trade, the Department of the Treasury, the Court of Appeals, and the Tax Court developing considerable experience in trade matters. In this regard, he has worked to modernize tariff and trade laws, an effort recognized by the U.S.A. Court of International Trade with its annual award for “outstanding contribution to justice administration in international trade law.”

Guarini was also remarkably active in civic affairs and education. In 1988, after he was appointed president and board member of the NIAF, he gave top priority to the Italo-American community by supporting the Italian language and culture study.Working tirelessly to support heritage preservation through the study of Italian, he has introduced several educational programs, including the Teacher of the Year award in Italian and the Italian Culture and Language Fellowships, a partnership with the Washington Post and the Italian Embassy. He has taught teacher workshops at Harvard University and Lago del Bosco, the first Italian language and culture campus in the U.S.A., and has emphasized Italian language in Foundation grants and awards:

“Language opens the door to its culture. From it, art, music, literature, science, fashion, and architecture are born. With it, we can explore important business, government, and trade opportunities, as language enriches every aspect of life. Therefore, the study of the Italian language will be preserved in the next generation.”

Throughout his career in public and private life, Guarini always kept a strong interest in education. He established centres and institutes at Dartmouth College, New York University School of Law, St. Peter’s University, New Jersey City University, and John Cabot University (JCU). Since joining JCU’s board of trustees in 1995, Guarini has firmly supported the University. In fact, a generous donation he made led to the Frank J. Guarini School of Business founding. He also received the America Award of the Italy-USA Foundation in 2014. The City of Dartmouth created the “Frank Guarini Institute for International Education” in recognition of its longstanding support for the College.

He also received the America Award from the Italy-USA Foundation in 2014, and the City of Dartmouth created the “Frank Guarini Institute for International Education” as recognition of his longstanding support of the College.

Nella foto in alto, da sinistra: l’Hon. Frank Guarini, il Sottosegretario del Ministero per i Beni e le attività Culturali On. Nicola Bono ed il Presidente dell’Associazione Internazionale Magna Grecia Nino Foti, in occasione del concerto dei “Filarmonici di Roma” in memoria delle vittime del WTC tenutosi alla Merkun Concert Hall del Lincoln Center. New York, 2002.
In the photo above, from left: Hon. Frank Guarini, the Undersecretary of the Ministry for Cultural Heritage and Activities Hon. Nicola Bono and the President of the International Association Magna Grecia Nino Foti, at the concert of the “Rome Philharmonic” in memory of the victims of the WTC held at the Merkun Concert Hall of the Lincoln Center. New York, 2002.